7 februari 2010

Datorberövad

Berövad, bedrövad över min dators plötsliga insjuknande. Hu, vad beroende jag är! Korsorden blir liggande olösta, men utan all den tid jag sitter och hänger över datorn för att kolla det ena eller andra blir vinsten förstås hur många fler böcker jag hinner läsa.
Sista resan av Carsten Jensen har legat och väntat ett tag, men nu begav jag mig tillsammans med marinmålaren Carl Rasmussen till Grönland. Det var lätt att sätta sig in i hans omgivning efter senaste tidens snömängder. Ovanliga enligt snöröjningsavdelningen, men rätt normala för svensk vinter. Carl har fastnat i sitt måleri och tror att han ska kunna återuppleva ungdomens kraft om han återser Grönland. I och med att hans resa sakta går framåt, går berättelsen bakåt i tiden. Boken är fängslande, men inte alls så speciell och läsvärd som Jensens förra bok; "Vi de drunknade".

Inga kommentarer: