28 februari 2010

Bokrean

Jag kan förstås inte låta bli att gå dit, till rean alltså. Det hänger i, precis som påskfirandet, vilket inte heller är så storstilat längre utan barn som ska leta påskägg i buskarna. Jag får leva med härliga minnen av bokreor då armarna inte räckte till för allt jag ville ha.
I bokhandeln frågar jag efter avdelningen med litteraturhistoria och lyrik. En närmast skamsen bokhandlare erkänner att det inte finns någon sådan. Jovisst, det finns en (!) samlingsvolym med svenska dikter. Nej, någon litteratur värt namnet finns inte på årets bokrea. Inte i min stad i alla fall. Bästa utbudet hade faktiskt Åhlens, där jag hittade en fin bok om whiskydestillerier i Skottland. Eftersom färden går dit i juni kan den komma väl till pass. Om man är galen i kokböcker kan man få sitt lystmäte, men hemma tar de redan större plats än kastrullerna, så jag hoppar över dem.
Sedan jag upptäckt Kupans bokdagar är den vanliga bokrean ganska ointressant. På Kupan finns nämligen fullt av skönlitteratur till ett pris av 10-20 kr!

Inga kommentarer: