26 november 2007

Så börjar boken

Detta är titeln på en litterär kalender utgiven av Trevi 1992. Varje dag kan man läsa en början på en bok. Bra sätt att börja dagen eller hur? Tänkte att jag själv skulle göra något liknande, dvs börja dagens inlägg med ett citat. Jag väljer att börja med en bok från min lista av utvalda författare.
Så här börjar "Kanelbutikerna" av Bruno Schultz (orignialet är från 1934).
"I juli for min far för att dricka brunn och lät min mor och äldre bror bli ett rov för de glödvita och tryckande sommardagarna. Omtöcknade av ljuset bläddrade vi i lovdagarnas väldiga lunta, där varje blad glödde av solsken och doftade bedövande sött av gyllene pärons fruktkött".

1 kommentar:

Tekoppen sa...

Det låter som en riktigt härlig bok! Hur får man tag i den? Jag älskar rim i prosa.

Kul idé att publicera en bokbörjan!