7 april 2011

Besök i Vietnam

Jag har nyligen återkommit från Vietnam. Ja, det vill säga, jag har lyssnat klart på Karin Alfredsson bok, Kvinnorna på tionde våningen, som utspelar sig i Vietnam. Själv har jag aldrig varit där, men i mörkret i min säng, genom min portabla CD-spelare, förflyttades jag dit genom en fin uppläsning av Katarina Ewerlöf. Kanske inte någon högklassik litteratur, men lokalkänslan kändes äkta. Minnen från 1970-talets FLN-rörelse och Vietnamdemonstrationer flöt upp som korkar i natten. Jag var själv inte aktiv, men det fanns runt om, det tillhörde tiden i Lund. Skildringen av gästläkaren Ellens upplevelser i Hanoi av korrumption, prostitution, kvinnoförtryck, illegal barnhandel och minnen från kriget blev, genom de olika kvinnoöden hon stötte på, en verklighet som berörde. Med efterord av författaren själv, där fakta och källor redovisades, blev det inte "bara" en bok, utan även en nyttig och intressant historielektion.

Inga kommentarer: